Zorgverlener of secretaresse #2
23 november 2017Deel 2: heft in eigen hand
Het huidige zorgaanbod is “erg aanbodgedreven”, het is tijd voor een omkering. Die conclusie trekt de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). Hun antwoord: neem de individuele wensen, noden en mogelijkheden van zorgvragers als uitgangspunt. Zeker als het gaat om meervoudige zorgvragers.
An English version of this article you can find here.
Steeds meer mensen kampen met een waaier aan sociale, medische en psychische problemen, die alleen in samenhang kunnen worden aangepakt. Het voorstel luidt om het “Heft in eigen hand” te nemen, middels een wettelijk geborgd, digitaal persoonlijk zorgleefplan.
Lees meer in het artikel "RVS: iedereen een integraal en persoonlijk zorgleefplan" van SKIPR, en in de publicatie "Heft in eigen hand" van RVS.
Om dit te ondersteunen bieden leveranciers van de bekende ICT-producten gericht op bijvoorbeeld de Jeugdzorg een module, waarmee afspraken in formulieren worden vastgelegd en voorzien van een elektronische handtekening van de cliënt.
Voor de zorgverlener betekent dit wederom een extra administratieve taak. Gebaseerd op de illusie dat vooraf het gehele traject inzichtelijk is, en middels een handtekening bezegeld kan worden.
En zo zien we het ook in andere branches van de zorg, zoals voor verpleegkundigen en verzorgenden. Zolang we rapporteren, vastleggen wat we gaan doen, en we stemmen dit met de cliënt af, dan voldoen we aan de landelijke regels. Ook al hebben we “last van het teveel moeten registreren”, registreren we weer een beetje meer. Lees meer over rapportage en het zorgplan hier.
Hoe kan het beter?
Convidad pleit samen met MEDrecord voor een andere aanpak. Een aanpak waarbij geleidelijk gemigreerd wordt van de bestaande grootschalige ICT-producten naar meer kleinschalige toepassing van ICT-applicaties gericht op afzonderlijke zorgtaken.
De overkoepeling naar andere zorgtaken wordt gerealiseerd door het vastleggen van de gegevens in een centrale medische database van MEDrecord. Deze voorziet in het vastleggen van medische gegevens, dossiers en het ondersteunen van zorgketens.
De kleinschalige ICT-applicatie is in dit verband een maatwerk toepassing volledig gericht op de dagelijkse praktijk van de zorgverlener. Daarbij wordt bereikt dat die zorgtaak maximaal wordt ondersteund. Dit in tegenstelling tot de hedendaagse aanpak waarbij de rapportageplicht veelal centraal wordt gesteld.
Omdat de oplossing kleinschalig en op maat is, kan deze beter meegroeien met de voortdurend veranderende dynamiek van de dagelijkse praktijk. De jas die gisteren paste, groeit mee zodat hij morgen ook nog past. Hiermee passen we de principes van Agile werken toe in de gezondheidszorg, zoals die andere branches al succesvol helpt innoveren.
Een ander voordeel: de kosten van een dergelijke ontwikkeling zijn vele malen lager dan de huidige IT kosten waar zorgverleners mee te maken hebben.
Deze centralistische aanpak van opslag van medische gegevens in combinatie met de gedistribueerde aanpak van maatwerkoplossingen doet niet onder aan de beveiligings- en privacy vereisten.
De cliënt centraal
Ook voor de cliënt voorzien we de realisatie van kleinschalige ICT-applicaties op maat, voor de specifieke zorgvraag van de cliënt. Daarbij heeft de cliënt volledige toegang tot alle informatie die over hem/haar wordt vastgelegd.
Machtiging tot toegang tot specifieke medische informatie van een cliënt wordt door de cliënt zelf verstrekt aan de zorgverlener. Wil een zorgverlener deze informatie verder delen met collega’s, dan kan dat alleen voor zover dit past binnen de machtiging die de cliënt heeft verstrekt. Is een aanvullende machtiging nodig, dan ontvangt de cliënt hiervoor een verzoek, die direct gehonoreerd kan worden.
Is een cliënt niet in staat om zelf machtigingen te verstrekken, dan kan deze zeggenschap overgedragen worden aan een naaste of vertrouweling. Echter binnen de kaders die door de cliënt en/of de wetgeving gesteld worden.
Dynamiek in zorgtrajecten
De zorg is dynamisch. Een bepaalde behandeling geeft soms sneller resultaat, soms duurt het langer. Deze effecten grijpen in op de kostenbeheersing van zorgtrajecten. Door effectief in te kunnen spelen op deze dynamische aspecten, wordt een zorgtraject telkens bijgesteld.
Wanneer wijzigingen in een lopend traject worden doorgevoerd, is het belangrijk om binnen de kaders van de financiële middelen te opereren. Als een behandeling meer kost, kan er in een andere fase wellicht bespaard worden door de inzet van een alternatieve behandeling. Als een behandeling sneller resultaat levert, geeft dit wellicht ruimte voor een aanvullende of alternatieve behandeling in een latere fase, of wordt er een algehele besparing op het zorgtraject behaald.
Doordat de kleinschalige ICT-applicaties beter inspelen op de dagelijkse praktijk, sluit het gebruik hiervan meer aan op de behoefte van de zorgverlener. Het verzamelen van de informatie die nodig is voor de consistente vastlegging en rapportage van de verleende zorg wordt hierdoor minder een afzonderlijke administratieve taak.
Hoe voldoen aan de rapportage vraag?
Specifieke ICT-applicaties gericht op het samenstellen van rapportages verzamelen uit de centrale medische database alle benodigde informatie. Deze is afkomstig van diverse kleinschalige ICT-applicaties, die ingezet worden in het gehele zorgtraject.
Daar waar mogelijk kan nu gewerkt worden met volledig geanonimiseerde informatie, wat voor het gros van rapportagevragen meer dan voldoende is. Door deze functie-scheiding tussen zorgverlening en rapportageverplichting kan de privacy van de cliënt beter gewaarborgd worden.
Een ander voordeel: de rapportage ICT-applicatie is specialistisch gericht op het rapporteren zelf, en daardoor weer kleinschalig. Want ook die rapportage behoefte verandert met de dag, en kan zodoende voortdurend meegroeien met de behoefte van financierende instanties.
Overboord gooien van gedane investeringen?
Nee, integendeel: de gedane investeringen in de huidige ICT-oplossingen bieden een basis in dossiervorming en informatieverzameling waarop voortgebouwd kan worden. Door het aanbrengen van integraties met de centrale medische database van MEDrecord door middel van het inbouwen van API-koppelingen, wordt informatie beter gedeeld.
Wel zal de functionaliteit voor het ondersteunen van de zorgtaak en voor het beschikbaar stellen van informatie aan de cliënt geleidelijk verplaatsen van deze grootschalige ICT-oplossingen naar de genoemde gespecialiseerde kleinschalige ICT-oplossingen.
De bestaande grootschalige applicaties kunnen daardoor hun aandacht weer richten op waar ze vandaan komen, het leveren van een goede consistente financiële onderbouwing voor de zorgverlening.
Heft in eigen hand
De inzet van deze Agile aanpak van softwareontwikkeling en -integratie in de dagelijkse praktijk resulteert in een scala aan oplossingen die de cliënt weer regie geeft over de eigen zorg. Zorgverleners krijgen weer meer tijd om focus te geven aan de zorg. De ICT ondersteunt nu om zorgverlening te delen in plaats van het verdelen van verantwoordelijkheden.
Hoe verder?
Onze visie in dit artikel sluit aan bij de platformeconomie, die we ook in andere branches zien verschijnen. Waarbij de toepassing van nieuwe technologie de inbedding van software-oplossingen steeds verder optimaliseert. In de platformeconomie ontstaan gekoppelde infrastructuren, bestaande uit gespecialiseerde oplossingen. Daarbij telkens de beveiliging en bescherming van de privacy van de gebruiker centraal stellend.
Ook Jeroen Tas, Chief Innovation and Strategy Officer van Philips, ziet deze ontwikkeling en noemt het in een artikel op World Economic Forum zelfs de vierde industriële revolutie: "These solutions offer actionable, data-driven insights and enable patients to collaborate with their full care team, as well as their care-giving family members."
Convidad werkt samen met partners in de realisatie van deze oplossingen. Op deze manier bieden we gespecialiseerde software-oplossingen aan zorgprofessionals. Convidad heeft een eigen ontwikkelteam in Barcelona en bedient hiermee klanten in Nederland.
MEDrecord een -baanbrekend- digitaal zorgplatform voor het ontsluiten van patiëntgegevens via mobiele zorg- en klinische apparatuur, wearables en applicaties. Met hun groeiende ECO-systeem van klanten en partners -zorg IT leveranciers, zorg informatiesystemen, wellness bedrijven, leveranciers, farmaceutische bedrijven en klinische onderzoeksorganisaties inbegrepen- tot aan de voortdurend groeiende lijst van digitale zorg technologieën, staat MEDrecord zorg bedrijven toe om hun zorg beter te coördineren, en om hun betrokkenheidsstrategie te verbeteren en hun klantengroep meer efficiënt te bedienen.
Care professional or secretary #1
Do you recognize this situation: your organisation is using an EHR (Electronic Health Records), HIS (Hospital Information System) or other application for registering all care related information in dossiers and forms. Based on this information your organisation reports to official institutions the amount of care offered in relation to financial transfers.
Meer artikelen